بنر شهادت حضرت فاطمه
دراین پست وب سایت بزرگ سنترگراف، بنر شهادت حضرت فاطمه برای شما طراحان عزیز ایرانی آماده و ارائه کرده ایم.
- این طرح زیبا به منظور نکته برداری و به صورت کاملاً لایه باز ارائه شده است.
- تمامی لایه های فایل لایه باز برای راحتی کار به فارسی نام گذاری شده اند.
- شمامیتونید این طرح را به راحتی در نرم افزار فتوشاپ ویرایش کنید.
بنر شهادت حضرت فاطمه
ایام فاطمیه :
ایام فاطمیه روزهایی که شیعیان بهمناسبت شهادت حضرت فاطمه(س)، عزاداری میکنند. با توجه به اینکه دو قول ۱۳ جمادیالاول و ۳ جمادیالثانی درباره شهادت حضرت فاطمه(س) شهرت بیشتری دارد. روزهای یازدهم تا سیزدهم جمادیالاول، فاطمیه اول و روزهای سوم تا پنجم جمادیالثانی، فاطمیه دوم نامیده شده است.
ایام فاطمیه چه روزهایی است؟
ایام فاطمیه، روزهایی است که شیعیان بهمناسبت شهادت حضرت فاطمه(س) عزاداری میکنند. به جهت شهرت سیزده جمادیالاول و سوم جمادیالثانی به عنوان تاریخ شهادت حضرت فاطمه، ایام فاطمیه به فاطمیه اول و فاطمیه دوم نامگذاری شده است.
روزهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم جمادیالاول فاطمیه اول و روزهای سوم، چهارم و پنجم جمادیالثانی فاطمیه دوم نامیده شده است. البته برخی از دهم تا بیستم جمادیالاول را فاطمیه اول و از یکم تا دهم جمادیالثانی را فاطمیه دوم میدانند.
روز دقیق شهادت حضرت فاطمه(س) مشخص نیست و در اینباره اختلافنظر وجود دارد. در کتاب الموسوعة الکبری عن فاطمة الزهراء(س) اثر اسماعیل انصاری زنجانی (درگذشته ۱۳۸۸ش) ۲۱ قول درباره زمان شهادت حضرت فاطمه(س) نقل شده است.
بهگفته سید محمدجواد شبیری (متولد ۱۳۴۵ش) از نویسندگان دانشنامه فاطمی، قول به شهادت فاطمه(س) در سوم جمادیالثانی نزد شیعه مشهورتر است. او این قول را به روایتی از امام صادق(ع) مستند کرده که در کتاب دلائل الامامه نقل شده است.
پیشینه تاریخی
سنت سوگواری رسمی ایام فاطمیه در تاریخ معاصر ایران ریشهای بالغ بر یک و نیم قرن دارد، هر چند تا پیش از آن نیز شیعیان چنین مناسبتی را گرامی میداشتند.
با این حال به نظر میرسد که با توجه به آنکه، گرامیداشت این روز نمیتوانست خالی از طعنه و اعتراض به عملکرد برخی از خلفای راشدین باشد، آیینهای مرتبط به این مناسبت مذهبی در قرونی که حاکمان اهل سنت در ایران حکم میراندهاند، شکل رسمی نداشته است.
اما این بدان معنا نیست که سرگذشت تلخی که بر سر دختر پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) آمد از نظر شیعیان و مسلمانان باوجدان و به دور از تعصب، مغفول مانده باشد.
آنچه که به اسناد و مدارک تاریخی متقن ثابت شده، این است که امامان معصوم (علیهالسّلام) و شیعیان در شهادت حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)، اقامه عزا نمودهاند، اما به دلیل شرایط خاص و جو اختناق، در زمان حیات ائمه اطهار، عزاداری بر مصائب آن بانوی بزرگوار، جنبه عمومی و علنی نداشته است.
از سیدالشهدا (علیهالسّلام) نقل شده که امیرالمومنین (علیهالسّلام) در هنگام دفن فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) اینگونه عزاداری فرمود : بر این مصیبت بزرگ همچون مادری که فرزند از دست داده مینالیدم. یا رسول الله! در محضر خداوند دخترت مخفیانه به خاک سپرده شد، حقّش را به زور گرفتند، و آشکارا از ارث خود محروم گشت، و حال آن که هنوز از رحلت تو دیری نپائیده و یاد تو فراموش نگشته است.
این عزاداریها در زمان دیگر ائمه هم ادامه داشته است؛ به طور نمونه خصیبی در «الهدایه الکبری» و بحرانی در «العوالم» و همچنین بسیاری دیگر با ذکر سند نقل کردهاند که امام صادق (علیهالسّلام) در عزای مادرش فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) آن چنان میگریست و ذکر مصیبت میکرد که محاسنش از اشک، تَر میشد.
در دورانهای بعد از ائمه اطهار هم این عزاداریها به نسبت آزادی عمل شیعیان ادامه مییافت. در هر دورهای که شیعیان تحت فشار حکومتها نبودهاند، عزاداری برای ائمه اطهار و فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) بیشتر میشده، اما در دورههایی که این فشار و تهدید از ناحیه حکومت و حاکمان وجود داشته، عزاداری کمتر، و به صورت مخفیانه صورت میگرفته است.
با این حال در عصر ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه، حوزه علمیه نجف به برپایی عزاداری فاطمیه اهتمام داشته است. آخوند خراسانی در این میان نقش برجستهای داشته و سوگواری فاطمیه دوم در بیت او با اقبال گستردهای مواجه بوده است. اهمیت برپایی مراسم فاطمیه در حوزه نجف از آن روست که نجف در عهد قاجار هنوز زیر سیطره حکومت متعصب عثمانی بود و از سویی دیگر علمای نجف همواره سعی میکردند اتحاد میان شیعه و سنی را حفظ کنند.
کارکردهای ایام فاطمیه
فاطمیه کارکردی به گستره ابعاد جهانی دارد و میتواند در جهان امروز، شیعه و بلکه اسلام را از بحرانهای فرهنگی و اجتماعی نجات دهد، زیرا در این ایام، شاهد برپایی دانشگاه فاطمی هستیم که در آن سبک زندگی اسلامی در حوزههای فردی و اجتماعی و سیاسی برای همه مردم و بخصوص زنان و دختران مسلمان تبیین میگردد. در ذیل به چند نمونه از این کارکردها اشاره میگردد:
الگوسازی در جامعه اسلامی
حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)، کاملترین و برترین بانوی عالم است که به عنوان دختر، همسر و مادر معصوم، با القاب و کنیههایی همچون سیده نساء عالم، امالائمه، امابیها، طاهره، صدیقه کبری و… شناخته میشوند.
بنابراین سزاوار است تا در موقعیتها و مناسبتهای مرتبط با شخصیت ایشان، از وی به عنوان الگویی برای تمام زنان جهان و بخصوص زنان مسلمان یاد شود. تاکید ویژه بر جایگاه الگوسازی از شخصیت ایشان، سبب میشود که مقاطع حساس و خاص زندگی ایشان به عنوان الگویی برای زنان مسلمان برجسته و پررنگ شود.
اولین مقطع ولادت ایشان است. ولادت حضرت زهرا به عنوان “روز زن” و “روز مادر” شناخته میشود؛ بنابراین ولادت ایشان مبنای یک مناسبت ملی و جهانی یعنی روز مادر قرار گرفته است. مقطع تاریخی مهم دیگر در زندگی ایشان تاریخ ازدواج ایشان با حضرت علی (علیهالسّلام) است که در تقویم کشور ایران به عنوان “روز ملی ازدواج و خانواده” نامگذاری شده است.
در این روز حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) به عنوان الگویی در ازدواج به جوانان معرفی میگردد و بر شرایط ازدواج آسان جوانان و ساده برگزار شدن مراسم ازدواج تاکید میشود. در اینجا نیز شاهدیم که یکی از مقاطع مهم زندگی حضرت زهرا به عنوان الگوی برای ازدواج جوانان مطرح میگردد. مقطع نهایی زندگانی کوتاه آن حضرت یعنی شهادت ایشان، فرصت و مجال خوبی برای بیان فضائل و سیره آن حضرت در همه ابعاد زندگی و همچنین در جهت بزرگداشت مقام زن مسلمان و مادر در جامعه اسلامی میباشد.
ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
یکی از مفاهیم مورد تاکید در جامعه ما حجاب و عفاف در صحنه اجتماع و در برخورد با مردان و نامحرمان است. ایام فاطمیه در عین بزرگداشت مقام حضرت زهرا به عنوان “دهه عفاف و حجاب” نامگذاری شده است. در این دهه حضرت زهرا به عنوان الگوی کامل زن محجبه به زنان مسلمان معرفی میگردند.
سید فضل اللّه راوندی در «نوادر» از امیرالمؤمنین (علیهالسلام) روایت کرده که شخص نابینائی از حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) اذن خواست که داخل خانه شود، فاطمه (علیهاالسّلام) خود را از او مستور کرد، پیغمبر خدا (صلیاللّهعلیهوآلهوسلم) به فاطمه (علیهاالسلام) فرمود: به چه سبب خود را مستور کردی و حال آنکه این مرد نابینا ترا نمیبیند؟ عرض کرد: اگر او مرا نمیبیند من او را میبینم، اگر در پرده نباشم استشمام رایحه مینماید. پس حضرت فرمود: شهادت میدهم که تو پاره تن من میباشی.
در حدیث دیگری آمده که وقتی پیغمبر خدا (صلیاللّهعلیهوآلهوسلم) به وی فرمود: چه چیز برای زن بهتر است؟ فاطمه (علیهاالسّلام) گفت: آنکه نبیند مردی را و نبیند مردی او را؛ پس حضرت نور دیده خود را به سینه چسبانید وفرمود: «ذُرِّیةً بعضهُا منْ بَعْضٍ».
زندگی این بانوی بزرگوار سرشار از نکات و درسهایی ناب در راستای عینیتبخشی به شعار عفاف و حجاب در برخوردهای اجتماعی و بهترین اسوه برای نشان دادن حدود و کیفیت ظهور و بروز زن مسلمان در اجتماع است.
جایگاه زن در مبارزات سیاسی
پس از رحلت پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، عقدههای درونی و جاهلی در برخی از شخصیتهای مشهور، زمینه بروز یافت و در اثر این شرایط، در «سقیفه بنیساعده»، خلافت، که حق اهل بیت بود؛ غصب گردید.
حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) بر اساس شأن و منزلتی که در جامعه اسلامی و بخصوص در مدینه داشت، اقدام به مبارزه سیاسی در قالبهای مختلف نمود و سرانجام نیز در مسیر دفاع از ولایت و عدم بیعت با خلفا، مجروح شده و پس از چند روز به شهادت رسیدند.
شاید بتوان بارزترین رفتار سیاسی حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) را، ایراد خطبه در مسجد مدینه، به دنبال غصب «فدک» دانست. این خطبه که پس از تلاشهای بینتیجه فاطمه (سلاماللهعلیها) جهت استرداد فدک ایراد گردید، در حقیقت شکوائیهای بود که زهرا (سلاماللهعلیها) از وضع زمانه ابراز داشتند.
ایشان که از وضعیت پیش آمده پس از رحلت پدر گرامشان در اثر انحراف حکومت اسلامی از مسیر ولایت اهل بیت ناراضی بودند، فدک را بهانهای جهت اعلام مواضع به حق خود دیدند و به بیان و شرح دیدگاههای خود پیرامون مسائل مهم جامعه پرداختند. در آن مجلس ابوبکر با عمر و جمعی از اصحاب، اعم از مهاجر و انصار، حاضر بودند و آن حضرت در کمال عفت و حجاب، به ایراد خطبه پرداختند.
انسجامبخشی و وحدت ملی
در طول تاریخ حیات شیعه، برپایی آیینها و مناسک مذهبی با محوریت وقایع مهم زندگی اهل بیت (علیهالسّلام) همچون ولادت و شهادت، علاوه بر جنبههای سیاسی و مبارزاتی که الهامبخش همه مبارزان و آزادیخواهان جهان در مبارزه با اسکتبار بوده است؛ روحیه انسجام و وحدت را در بین همه اقوامِ بزرگ ایرانِ اسلامی گسترش و نفوذ داده است.
بزرگداشت شهادت حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) و ایام فاطمیه، از نمونههای بارز این همگرایی ملی است. در ایام فاطمیه، شاهدیم که دوستداران آن حضرت در قالب مجالسِ ذکر، در حسینهها و مساجد گردهم میآیند و پس از بیان گوشههای عبرتآموز از سخنان و سیره آن بانوی بزرگ، بر مصائب آن حضرت میگریند و بدین ترتیب زنگار غفلت را از دلهای خود زدوده و خود را با تمسک به حبل المتین الهی به مبنع لایزال و وحدتبخش عالم هستی نزدیک میکنند.
سخن پایانی
در پایان باید به یک نکته اشاره کرد و آن اینکه فاطمیه یک دهه نیست؛ بلکه فرصتی است برای نقل حماسه فاطمی در دفاع از ولایت و سرگذشت پر از غربت و مظلومیت بانویی است، که یگانه دختر پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در میان امت اسلامی بود؛ همان کسی که اجر رسالتش جز مودت اهل بیتش نبود. “قلْ لا اَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ اَجْراً اِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی”.
ایام فاطمیه در حقیقت فرصتی است برای نهادینه شدن و ترویج سبک زندگی فاطمی در جامعه اسلامی. احیاء فاطمیه تنها به برپایی عزاداری صِرف نیست، بلکه ایام فاطمیه، فرصتی است برای احیاء سیره فاطمی در تمام ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی-سیاسی در جامعه امروز.
ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) مربوط به دوره و زمان خاصی نبوده و سیره و سبک زندگی ایشان نمونه و اسوهای شایسته برای تمام عصرهاست. ایشان نه تنها در خانهداری، همسرداری و تربیت فرزند، الگویی نمونه و بینظیر است، بلکه در سایر عرصهها نیز بینظیر بوده و تجلی سبک زندگی اسلامی در سیره حضرت صدیقه کبری (سلاماللهعلیها) متبلور است.
آن چه مهم است، این است که رکن اساسی و زیربنای فرهنگی در هر جامعهای، مادر است و اگر نارسایی فرهنگی در جامعه دیده شود و یا شخصیتها واندیشههای بلندی متولد شود، خاستگاه همه آنها مادر است. هیچ جامعهای طعم استقلال و عزتمندی را نخواهید چشید، مگر اینکه زنانش عزت بیابند؛ بنابراین میتوان حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها)، را مادر فرهنگ تشیع و انقلاب اسلامی دانست و آموزهها و تعالیم فاطمی را الهامبخش همه مردان و زنان مسلمان و غیرتمندی دانست که با زندگی فاطمی زمینه ظهور حضرت قائم (عجّلاللهفرجهالشریف) را فراهم میکنند.
بنر شهادت حضرت فاطمه
بنر شهادت حضرت فاطمه
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.